2011. sze 11.

Csedzsu 3.nap

írta: 아가씨
Csedzsu 3.nap

 

Elérkeztünk a szigeten töltött utolsó napunkhoz. Kb. két óra alatt értünk át a sziget Sunrise Peak-jéhez a nyugati oldalán lévő  Hyeopje partról. A hegyet más néven Seongsan Ilchulbong-nak hívják. 5000 évvel ezelőtt keletkezett hidrovulkanikus tevékenység során.  A tufa kúp 180 m magas. Eredetileg egy sziget volt, ami az évezredek során az eróziónak köszönhetően egyre kisebbé vált. Végül összekapcsolódott Csedzsu szigetével.

 

Deunggyeoldol szikla: a helyiek, amikor elhaladnak mellette négyszer meghajolnak előtte. Az első kettő Seulmondae Halmand istenségnek (Seulmondae nagyinak) szól, aki létrehozta a szigetet. A másik két meghajlás Kim Tong-Jeong generálisnak, aki megvédte országát a Yuan dinasztiával szemben a Koryo dinasztia korában. A legenda szerint Seulmondae nagyi nappal földet cipelt a szoknyájával, hogy elkészítse a szigetet. Azt beszélik, hogy ez az a szikla, ahova a nagyi lámpáját helyezte, hogy szakadt szoknyáját megvarrja. Azt is beszélik, hogy Kim Tong-Jeong generális, amikor a faluban erődöt építtetett, edzéseit e szikla körül tartotta. A szikla közepén lévő lábnyomokat neki tulajdonítják.

A hegy oldalában henyák tartottak merülő-előadást. Mi ezen sajnos nem tudtunk részt venni, mert még ahhoz nagyon korán volt.

Ez a szikla külön jelölte,hogy az év különböző napjain mikor kezdődik a napfelkelte.

Hallasan vulkán, Dél-Korea közel 2000 m-es legmagasabb csúcsa. Ide nem sikerült feljutnunk, ugyanis húgom kijelentette: hegy tetejére legközelebb akkor megy, ha már lift vezet fel.:)

Sangumburi vulkán krátere- A felszínre törő láva és a tengervíz találkozása nagy nyomást majd robbanást eredményezett. A szigetet tagoló sok kráter így keletkezett. 

Sangumburi információs kp. Még az épület is vulkanikus kövekből épült.

 

 A lávacsőbarlang kialakulása függ a hegy lejtésétől, az áramlás sebességétől és mennyiségétől. A lávafolyam külső része még azelőtt megszilárdul, mielőtt leállna. A lehűlt külső burokból kifolyik a még forró láva, ezzel lávacső alakul ki. A lávacsatornák kihűlnek, gáztalanodnak, helyenként felszakadoznak, így máris kiépíthető a turizmus :). Manjanggul lávacsőbarlang: 7.5 km hosszú, a Geomunoreum láva-komplexum része. Benne 7,6 m magas lávaoszlop található,  ami az eddig ismert legmagasabb lávaoszlop. A komplexumhoz tartozik még a Geomunoreum, Yongcheongdonggul barlang (benne tó), Bengdwigul barlang, Gimnyeonggul barlnag, Dangcheomuldonggul (ez és a Yongcheongdonggul szépség és tudomány szempontjából a legérdekesebb.)

 

Mi ezek közül a Manjanggul láva-barlang első 1 km-es szakaszát jártuk be. (a többi rész már beszakadt) 18 m széles, 23 m magas. Különféle láva-jelenségeket lehet benne megfigyelni; pl: sztalaktitokat,sztalagmitokat,áramlási vonalakat, párkányokat, erkélyeket. A falakon látszódik a láva folyásszintje. 

Ebben a barlangban több lávaszint is látható, ami azt bizonyítja, hogy folyamatosan volt lávafolyam a barlangban.

 A nagy hőmérséklettől a barlang fala megolvadt, így keletkeztek a láva sztalaktitok, vagyis függő cseppkövek. Ha lecseppentek a földre, akkor állócseppköveknek, vagyis sztalagmitnak nevezzük.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A lávaoszlop keletkezése...

..és maga a lávaoszlop személyesen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A lávafolyam széle. 

A lávacsatorna, vagy csőbarlang a sziget északnyugati részén, a kráter pedig tőle délre a sziget belsejében található. További közérdekű információ: HI-DEG VAN! Legalábbis a 35 fokos kinti nyári hőmérséklet után leereszkedve a barlangba kb. 20 fokos hőmérséklet változás tanúi lehetünk. Fázósoknak kardigán kötelező! Itt jegyezném meg, hogy a légkondinak köszönhetően ugyanez a hatás tapasztalható metróba, boltokba, és egyéb zárt terekbe belépve Korea szerte. Most következzen az eddigieknél néhány jobb fotó a lávacsőbarlangról,ami persze a netről származik. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minek után végigdideregtünk eme nem mindennapos természeti jelenségben, és kiokosodtunk a lávateraszokból és más lávaképződményekből, kanyarodjunk kicsit melegebb tájakra.

Csedzsutól nyugatra található Korea egyetlen korall-homokos tengerpartja az Udo szigeten. A túloldalra komp visz át kb. óránként. A sziget neve azt jelenti: tehén sziget, ugyanis állítólag fekvő tehénre emlékeztet. 

Udo kikötőjében úgy tűnik, bármiféle kerekes eszközt lehet bérelni, amivel az amúgy sem nagy szigetet hamar be lehet járni. Ilyen pl. a golfautó, bicikli, motor, quad vagy autó. A sziget állítólag Csedzsu mini verziója. Mi két órán át áztattuk magunkat a vízben, így a strandon kívül nem jutottunk tovább.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A strand (홍조단괴) vörös alga üledékből álló korall parton fekszik. Ez a meszes üledék a Seongsan és Udo között húzódó sekély tengerben képződött. Ez a fajta parti üledék nem  csak Koreában, de a világon is ritka.

 

Henyószobor.

Tetőtől talpig fény és víz ellen bebiztosított kislány

Ez a fiatal lány sem bízta a véletlenre sem a barátjára a strandon kötelezően elkészítendő fotót. 

Ez volt első és egyetlen strandolási élményünk Koreában. Habár a koreaiak mindenféle extrém sportot kedvelnek, többségük úszni egyáltalán nem, vagy csak kicsit tud. Ezért rendkívül elővigyázatosak a standokon is. 

Bójával lekerített rész mutatja, hogy meddig lehet bemenni, de a terület nagy része nincs kihasználva, ugyanis a többség a parthoz közel eső 5 m-es sávban sűrűsödik. Olvastam olyat, hogy aki már kicsit messzebb merészkedik, és a víz már a mellkasát csapdossa, azt a Baywatch koreai kollégái kijjebb parancsolják. Én nem tapasztaltam semmi ilyesmit, igaz a többség egyáltalán nem is távolodott el a parttól. De gondolom a 20 m mélyre merülő henyókat sem tessékelik ki.  Ezen kívül közkedveltek az óriási úszógumik, amiket helyben lehet kölcsönözni. Ezeket mind a kicsik, mind a nagyok nagyon kedvelik. Ritka az,  aki mindenféle segédeszköz nélkül élvezi a vizet, de azért akad ilyen is. A másik jellegzetesség, a fürdőruha. Húgom elment átöltözni bikinijébe, majd végignézett a parton, ahol csupa ruhában fürdőző embertömeget látott. Először vett egy felsőt, majd ezt sem találta elegendőnek, így azt kiegészítette egy rövid nadrággal. A koreaiak többsége ugyanis így fürdik.  Legtöbbjükön van sapka, póló, rövid nadrág. (mentőmellény, úszógumi, de erről már beszéltem). Egy idő után azért elvétve lehetett látni néhány merészebb bikinis leányzót is. Lényeg, hogy elég szégyenlősek, illetve nem divat a napozás. Vigyáznak a bőrükre, amit a boltokban elérhető kozmetikumok széles skálája is bizonyít. Annak ellenére, hogy mi is be voltunk öltözve (a helyiekre való tekintettel), mégis sikerült pecsenyevörösre égnünk a koreaiak nagy bámulatára.

couple-kalap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A komp belseje. Ülni, feküdni a földön szokás.

 

Sárkány-szikla: a koreaiak szerint itt fényképezkedni kötelező.

Száradó tintahal. Sok helyen a part mentén kötelekre lógatják, csak nagyobb mennyiségben. A tintahalat kiszárítják, majd chips-ként elropogtatják.

Nap végére a város forgalma igencsak megnövekedett. Az udvariaskodás nem divat a forgalomban. Az jut előbbre, aki a legtolakodóbb. Sávváltásra ez ugyanígy igaz. Senki se várja, hogy majd csak beengedik, mert nem fogják. Fél hétre vissza is értünk a repülőtérre. Nem sűrűn járok parkolóba, így most ismét azokhoz szólok, akik hasonlóan „tapasztaltak” e téren. A parkoló bejáratánál egy automata áll, ami ki fogja dobni a parkolójegyet. Érdemes hozzá közel állni, mert meg kell nyomni egy gombot, majd el kell venni a papírt. A rutinosak persze ezt tudják. Azok pedig, akik nem azok (mint én J) a letekert ablakon keresztül félig kihajolva a többiek nagy mulatságára fogják tudni elintézni eme procedúrát. A kocsi leadásánál nem volt sok vacakolás. Még a csomagtartót sem nézték meg, a kocsit sem járták körbe. Egyedül talán a tankot ellenőrizték, ami 10% helyett kb. 20%-on állt.

A repülőtéren telefonálnunk kellett a szállásra, hogy késünk, és vigyék át a csomagjainkat. Ezzel sem volt túl sok gondunk, mert a helyi tourinformban is kedves koreaiak vannak, akik elintézték nekünk ezt a hívást. ;) 

Zárásként, táblasorozat Csedzsu-szigetén. A megfejtésben a KRESZ könyv nem sokat segít. Mindenki használja a kreativitását! Annyi biztos, hogy a koreaiaknak van humoruk!;)

 

Szólj hozzá

közlekedés udo jeju koreai út 2011