2011. sze 04.

Csedzsu (Jeju, avagy 제주) 1.nap

írta: 아가씨
Csedzsu (Jeju, avagy 제주) 1.nap


Miután kipihentük magunkat pihe-puha ágyunkban, 2 nap kocsiban alvás következett. Szöuli szállásunkról metróval fél óra alatt ott is voltunk a Gimpo reptéren, hogy útnak induljunk Csedzsu szigete felé. (Igen, ide száműzték Dae Jang Geum-öt a Palota ékkövéből. :)) A törökökkel ellentétben a koreai utaskísérők nagyon kedvesek és figyelmesek, igaz, az út csak egy órás volt. Közben mellettünk ülő koreai útitársunk is szóba elegyedett velünk. Mondta, hogy 2009-ben ő is járt Budapesten, majd végül kicsikart férjéből egy névjegykártyát, és megadta a telefonszámát, ha bármi gondunk lenne, csak értesítsük. Azóta egyszer hallottunk felőle, minekután megérkeztünk Magyarországra, írta, hogy ha legközelebb ott járunk, szívesen körbevezet minket. Reméljük ismét sikerül találkoznunk. 

A gépről leszállva kerestünk egy Tourinform-ot, ahol térképet is adtak nekünk. Ezután elindultunk bérelt autónkat megkeresni, és itt következzen mindenféle közérdekű információ. 

A sziget kb. 3,5-szer akkora, mint Budapest, vagyis megállás nélkül néhány óra alatt (kb. 5 óra) körbe lehet autózni. Tömegközlekedéssel nem olyan egyszerű a sziget bejárása, mert a buszok minden bokorban megállnak, és ritkán közlekednek. Viszont vannak egy napos buszutak, aminek szintén érdemes utána nézni. Sokan a taxi-bérlést választják (ami szerintem elég drága), a legtöbben viszont bérelt autóba ülnek. A húgom nevében nem merek nyilatkozni, de én elmondhatom, hogy nem tartozik szenvedélyem közé a vezetés, nem is szoktam sűrűn, pedig a jogosítványom már nem friss. Viszont számunkra a szigeten ez tűnt a legcélszerűbb megoldásnak, ugyanis, ha valaki bakancsos turista, és szeretne a szállással spórolni, az eltölthet néhány éjszakát a kocsiban, vagy a tengerparton is. (Vannak szabad campingek is.) Azon túl,hogy könnyebb vele cipekedni (ez nálunk nem a legfontosabb szempont), el lehet jutni vele a legeldugottabb helyekre is, és sokkal több látnivaló fér bele az időbe, hiszen nem kell függni semmitől sem. Már a repülőtéren is foglalhatunk, bár főszezonban célszerűbb előrelátónak lenni. A reptér 8-as parkolójában autókölcsönzők garmadája üzemel. Fontos tudni, hogy sok helyen speciális személyi számot kérnek, ami viszont csak koreaiaknak van. Így ezeken a helyeken nem lehet külföldieknek kölcsönözni. Pedig sokkal olcsóbbak. Mi a www.jeju.com oldalán foglaltunk. Egy átlag halandó, hacsak nem koreai, vagy nem tud jól koreaiul, nem fog belőle semmit sem érteni, mert nincs egyéb nyelvű verziója. Ebben volt segítségünkre koreai barátnénk, akinek ezúton is nagyon hálásak vagyunk. Azok kedvéért, akik esetleg itt szeretnének szintén kocsit bérleni, közzé teszem a bérlés menetét, amit a koreai csingu (barátné) készített. 

Mivel ez a kölcsönző olcsóbb volt, mint a többi (nem is beszéltek angolul), a választás rá esett. Az összeget teljes mértékben ki kell fizetni (ezt is barátnénk intézte, így az átutalással kapcsolatosan nem tudok hozzá szólni). Kb. 40000 won (7300 Ft) a biztosítás,amit helyben kell külön kérni, ha valaki szeretné. Mi 3 napra (délelőtt 10-től harmadnap este 7-ig) béreltünk egy Hyundait. Ez került 168000 won-ba. A bérlés alapfeltétele, hogy legyen nemzetközi jogosítványod. 

A következő bekezdés, mielőtt még néhányan szörnyülködnének, hogy ilyen is van a földön, csak azoknak szól, akik nem túl rutinosak a vezetésben, mégis elég bátrak ahhoz, hogy kocsit béreljenek. Koreában állítólag sok a közúti baleset, a jelzőlámpák csak fényforrásként szolgálnak, és egyébként az erősebb jogán jutsz előbbre. Tudom, ez nem túl jó kezdet, mégis azt kell, hogy mondjam, hogy jómagam egy balesetet sem láttam. A zebrán, ha a gyalogosnak van zöld, akkor neki is van elsőbbsége. Szerintem a belvárosban a szabályokat mindenki igyekszik betartani, hiszen nagyobb a hibázási lehetőség is. Ezek az adatok egész Dél-Koreára  vonatkoznak, és a helyzet is valószínűleg rendezettebb, mint Indiában, Törökországban, vagy akár Görögországban. Persze mindenki igyekszik vigyázni másokra és saját magára.  Könnyű eltévedni, de szinte minden kocsiban (nem csak bérelt, de a helyiekben is, legyen szó akár kamionról) van navigációs rendszer. Mindezek után viszont megjegyezném, hogy mi csak a szigeten vezettünk. Az autóbérlő-bódén nagy felirat hirdette cégünk nevét (csakis koreaiul)(célszerű hangullal is leírnunk, ha nem tudunk olvasni, hogy útba tudjanak igazítani minket). A "stáb" elég sokáig vizslatta a nemzetközi jogosítványt, mert nem találták az angol részt, nem mintha tudtak volna angolul... nagyon. Odavezettek a kocsinkhoz majd ideadták a papírokat. Mielőtt még elindultunk volna, azért megérdeklődtük a sebességváltó használatát. Ennél a pontnál elkerekedtek a szemei. Nem is merek belegondolni, hogy mi zajlott le benne. :) Aztán kicsit viccesen felfogva a dolgot, elmagyarázta az automata sebességváltó használatát: P-ha leállunk a kocsival, vagyis parkolás, R-hátramenet (ezt mi is tudtuk), D3-ha közlekedünk. A többi (N és L) rejtély, de ő is mondta, hogy arra nem lesz szükségünk. Ezután aggódó tekintettel búcsúzott el tőlünk. XD! Haha! Dehát van biztosításunk! :D Húgomé a babérkoszorú, mert ő vezetett először. ;) Következő gondunk az volt, hogy nemhogy koreai, de magyar nyelvű navigációs rendszert sem használtunk még. Azt sem tudtuk, mit is szeretnénk elsőként megnézni. Az volt az alapelv, hogy álljunk rá egy útra, előbb-utóbb csak kivisz a városból. Ez olyannyira bizonyult jó ötletnek, hogy hamarosan a város közepén találtuk magunkat. Ekkor húgom felfedezte az egyik főutat a navigációs rendszer térképén, és valahogy sikerült elérni, hogy a "koreai lady" addig elnavigáljon minket. Ez az út fontos támpontot adott nekünk, ugyanis levezetett a déli parthoz, ráadásul az út mentén helyezkedett el egyik látnivalónk is. 

A szigeten tartották meg a 2002-es foci világbajnokság néhány mérkőzését. Talán ennek, vagy másnak köszönhetően, de tele van óriási utakkal, amik mostanra szinte üresen állnak. Kifejezetten kezdő vezetők pályája, főleg, hogy a sebességváltásra és az útra sem kell figyelni, hiszen ott a navigációs rendszer. Ezen kívül, a sziget fővárosát leszámítva, nem túl sűrű a forgalom, az utolsó pillanatban is lehet sávot váltani, és kicsit az az érzése az embernek, hogy tulajdonképpen mindenki úgy közlekedik, ahogy akar, lényeg, hogy senkiben ne essen kár. Gyakori a quadokon száguldó ajumma (középkorú, vagy idős néni), de forgalommal szemben haladó dinnyét szállító ajossi-t( középkorú, vagy idős bácsi) is láttunk, aki amint észrevette, és a szalagkorlát is megengedte,igyekezett kiküszöbölni a csorbát. (Ezutóbbi nem gyakori jelenség.) Hivatalosan max.80-nal lehet menni, iskola környékén 30-cal (ez a két szélső határ). De mivel az utak nagyok, a forgalom kicsi, a kocsik pedig nem trabantok, mindenki jóval a megengedett határ felett közlekedik. Persze nem akarok erre senkit sem buzdítani. Mindenki menjen úgy, ahogy biztonságosnak érzi! A kezdők ne a gyorsító sávot használják, és ne törődjenek a dudáló autókkal. Rendőrt egyszer sem láttam. Mi más... A navigációs rendszert sikerült feltérképeznünk.:) Koreai nyelvű. Javasolt, hogy úticélunk koreai karakterekkel is meglegyen, így be tudjuk ütni a rendszerbe. Tényleg nincs más dolga a sofőrnek, mint követni az utasításokat. Rengeteg benzinkút van. Annak, aki nem tudja, mit kell a kocsiba tölteni, cseppet se bánkódjon. A koreai benzinkutas bácsik aranyosak, ők tudják mi a dolguk. Csak annyit fognak kérdezni, mennyit rakjanak bele : olmáejo?. Ha tele akarod: pul csuszejo! Ha nem, használd a kreativitásod!:) Mi a teli tankot 3 nap alatt negyedére apasztottuk,úgy, hogy keresztbe-kasul bejártuk a szigetet. 

Csedzsu tele van különféle szórakoztató múzeummal. Amelyik szónál kinyílt a szótár, annak alapjaira készítettek egy nagyon leleményes projektet, és felhúztak egy múzeumot. (Legalábbis ilyen érzete van az embernek.) Nem is csoda, hiszen a sziget kedvelt nászutas és nyaralócélpont. Így van Csoki Múzeum, Teddy Bear Múzeum,  Believe it or not Museum, Botanikus kert, Hangszer Múzeum, Miniature Theme Park, Sex Museum, Kő Múzeum,Dino Museum, Afrika Museum, Üveg Múzeum, Marineland-ahol be lehet mászni a delfinek közé. Mi egy sokadik másik múzeumot választottunk első úticélunkként, ez pedig a Trick Art Museum volt. Azon kivételes múzeumok közé tartozik, ahol lehet fényképezni, és hozzá lehet érni a képekhez. Viszont nem lehet hazavinni. :) Azon kívül, hogy ötletes és mulatságos, nem túl sok mindent fűznék hozzá, mert a képek önmagukért beszélnek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

korr.jpg

 

 

 

 

 

 

Jellegzetes szalma tetejű csedzsui házak. Külön skanzen üzemel. A 3 fából álló karámos szerkezetű kapuról, és üzenetéről már volt szó a Néprajzi Múzeumnál. 

Csedzsu nem csak a szórakoztatás, de a természeti látnivalók terén is híres, már ha csak azt vesszük, hogy vulkánikus eredetű. Sokan biciklivel, vagy gyalogosan fedezik fel. Különféle hosszúságú és nehézségű túraútvonalak vannak itt is. Talán még pecsétet is lehet gyűjteni. A nagyobb volumenű természeti látnivalókat potom összegű belépőjegy ellenében lehet megtekinteni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeongbang 23 m magas vízesése a tengernél. A legenda szerint "Seobul" 2000 éve idejött megkeresni az örök élet elixírjét a kínai császár számára. Ez nem sikerült neki, de minekelőtt visszament volna, nevét a vízesés mögötti sziklába véste.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tengerparti improvizált étterem a vízesés lábánál. A főszakácsok az itt élő haenyok (henyak), vagyis női búvárok. Róluk a következő bejegyzésben lesz részletesebben szó.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A japánok Madár-szigetnek nevezték, de eredetileg Fű-sziget a neve, ugyanis a hagyományos csedzsui házak tetejét többek között az innen gyűjtött fűvel fedték le.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Híd a Seogwipo-öbölnél és kikötőnél, amely átvezet a Fű-szigetre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Életkép a hídnál

 A Seogwipo-öböl partszakaszán 1 km hosszan különféle fossziliákat tartalmazó formáció húzódik. Valószínűleg minden geológus paradicsoma. (Húgom bánhatja is, hogy nem hozta a kalapácsát, bár így is elég követ cipelhetett :)) A formációról először Yokoyama adott hírt 1923-ban. A következő fossziliákat tartalmazza: foraminiferák, pörgekarúak (akinek nem mond semmit, annak wikipedia), kagylósrákok, tengeri sün, cápafog, szivacs, puhatestűek, bálnacsont, koral. A tabella még megemlíti, hogy a bár számomra semmit sem mondó, de a tudomány számára igen fontos Turritella saishuensis saishuensis, Mizuhopecten tokyoensis nokurikuensis és Glycymeris rotunda,amik valamiféle ritka kagyló kövületek lehetnek, szintén itt leledzenek.

 

 

 Apály

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cheonjiyeon 22 m-es vízesése. Láva alakította U-alakú völgyben fekszik, ahol különleges szubtrópusi növényzet alakult ki. Pl. a Rubus hongnaensis (vmiféle szeder) csak itt terem a világon. A közelben található egy Kr.e.25000-re datálható paleolit lelőhely is. És hogy a legenda se maradjon el: Egy 1694-es forrás szerint " ha eső-csináló szertartás tartanak itt száraz időszakban, a szertartás azonnal eredményes lesz, ugyanis a tóban egy sárkány él". (nem tudom hogy függ össze a kettő-a sárkánnyal viszont nem találkoztunk)

Szinte minden látnivaló mellett van általában ingyenes parkoló. Többek között ennél a vízesésnél is. Az első éjszakát itt töltöttük.

Szólj hozzá

közlekedés autókölcsönzés jeju koreai út 2011